Inhoudsopgave

Dynamische content in e-mailmarketing

Een effectieve manier om goed verrijkte e-maildatabases optimaal te benutten, is het gebruik maken van dynamische velden en blokken in je nieuwsbrieven. Je stuurt hierbij één nieuwsbrief naar iedereen, maar laat de content afhangen van de profielen van de ontvangers.
In de meeste e-mailtools stel je dit per blok/artikel in, door aan te geven welk deel van de ontvangers die content te zien moeten krijgen. Voldoet een ontvanger niet aan de voorwaarde van zo’n blok? Dan wordt die content niet getoond aan die ontvanger.
Laten we kijken hoe dit bij diverse e-mailtools in zijn werk gaat (update: september 2020).

Spotler

Bij Spotler (voorheen Mailplus) maak je content wel of niet zichtbaar op basis van Interesses (databaseveld) of Dynamische lijsten. Interesses kan je als profielveld instellen (multi-select veld) en dynamische lijsten maak je aan bij Lijsten, waarbij je alle mogelijke selecties kunt toepassen en de mogelijkheden voor je dynamische blokken dus ook eindeloos zijn.

Hierboven zie je de selectiemogelijkheden voor een dynamisch blok. In dit geval de keuze voor een Dynamische lijst, waarbij (in dit voorbeeld) een ieder die Interesse heeft in de landen België, Duitsland en Frankrijk het blok getoond krijgen.

Je ziet in de screenshot hierboven dat het blok dynamisch is (‘Optioneel’) doordat er onder ‘Vrije opmaak’ boven het artikel staat aan welke eisen het blok moet voldoen om weergegeven te worden.

Mailchimp

Afhankelijk van het Mailchimp abonnement is het mogelijk om dynamische inhoud aan uw mailings toe te voegen.

Kies rechtsboven per blok voor ‘Stel dynamische inhoud in’.

Vervolgens kiest u de gewenste eigenschap uit uw vooraf gedefinieerde groepen (Groepen) met eigenschappen.

Clang

Selecties bij Clang kunnen op complexe manieren worden geconfigureerd. Bijvoorbeeld iemand die de afgelopen maand op een link met de tag ‘Jeans’ heeft geklikt.
Als je dynamische content wilt opzetten, kun je dit in Clang doen door meerdere varianten van hetzelfde blok te maken, in plaats van een blok alleen maar ‘aan’ of ‘uit’ te zetten voor de ontvanger.
Hier zie je dat per blok meerdere tabbladen (voorwaarden en inhoud van blokken) zichtbaar zijn. Op het laatste tabblad in het blok kun je ervoor kiezen om dit altijd te tonen of als fallback te gebruiken als niet aan de overige voorwaarden wordt voldaan.
Hierboven ziet u dat u de selectie in de blokken kunt maken en deze niet vooraf hoeft in te stellen in uw database/doelgroepen. Clang is dan ook zeer vooruitstrevend qua dynamische inhoud.

Copernica

In Copernica is het mogelijk om alle databasevelden als basis te gebruiken voor de dynamische blokken in uw mailings. In tegenstelling tot de andere tools is Copernica veel technischer en werk je met programmeertaal om content wel of niet te tonen. Het voordeel hiervan is dat je tekst, zinnen en zelfs woorden in content dynamisch kunt maken en wel of niet kunt tonen op basis van voorwaarden, zoals:
Ook kunnen contentblokken al dan niet volledig zichtbaar worden gemaakt op basis van tags, deze worden hier ‘Smarty Tags’ genoemd.

Advies nodig over het opzetten van uw campagnes?

Table of Contents

Scroll to Top