Vanuit mijn werkervaring heb ik vele organisatie op strategisch gebied geadviseerd over online marketing, digitale trends en ontwikkelingen rondom communicatie. Strategie begint vaak bij de basis: bedenk wat je wilt meten (doelstellingen), weten (rapportages) en waar je op stuurt (KPI's). Doelgroepen, kanalen en middelen spelen daarin een belangrijke rol. Maar denk ook aan hoe je kunt inspelen op snel veranderende omstandigheden. Nieuwe manieren van communicatie, inperkingen van advertising door wetgeving en kansen zoals chatbots, automatisering en apps doen zich voor. Hoe ga je hier mee om? Vanuit mijn ervaring en expertise adviseer ik je graag zodat de juiste koers kan worden gevaren.

Online Marketing Strategie

Om succesvol te zijn in het almaar veranderende online landschap is een Online Marketing Strategie onontbeerlijk. De keuze van kanalen, middelen, doelen en doelgroepen vormen de basis voor een gedegen uitvoering. En, heel belangrijk, het zorgt er voor waar je je focus op legt. Doelen die je van bovenaf krijgt opgelegd, dienen te worden vertaald in meetbare KPI's. Een strategie kan kort en krachtig, of uitgebreid en duurzaam zijn. 

Hoe pak ik dit aan?

  • Intakegesprek over huidige situatie en gewenste strategie
  • Interviews met diverse betrokkenen
  • Inzicht verschaffen in doelen (van bovenaf) en budgetten
  • Uitwerken van de strategie
  • Interne feedback en aanpassingen
  • Oplevering en presentatie aan betrokkenen en/of directie

Online Marketing Scan

Online marketing is niet nieuw. Organisaties zijn al jaren, zij het niet decennia, bezig met het ontdekken en ontplooien van online activiteiten. Vaak gebeurt dit experimenteel en ad hoc. Er wordt voortgeborduurd op eerdere activiteiten of er wordt ineens overgestapt op andere kanalen en tools. Mensen komen en gaan en hebben andere stokpaardjes. Van een gestructureerde inzet van online marketing is geen sprake meer. Laat staan dat je weet wat alle activiteiten opleveren. In een Online Marketing Scan kijk ik vanuit mijn expertise en kennis naar alle digitale assets die je op dit moment hebt staan.

Denk daarbij aan:

  • Aanwezigheid op social media kanalen
  • Staat van e-mailmarketing systeem, flows en campagnes
  • Meetbaarheid van je website door Analytics en doelen
  • Situatie rondom databases, CRM en koppeling met online tools
  • Gebruikmaken van nieuwe ontwikkelingen en inspelen op trends
  • Quick wins door directe veranderingen en updates
  • Vindbaarheid van je website en het gebruik van SEA advertenties 
  • Mobiele optimalisatie van je website(s)

In deze quickscan neem ik je aan de hand met verbeterpunten, suggesties, must-do's en plannen voor de optimale situatie. 

CRM & Databasemarketing

Een goede digitale marketingstrategie bouwt voort op een gezonde basis met betrekking tot je database. Het is belangrijk om je huidige klanten, prospects en relaties goed in kaart te hebben, onder andere door effectieve processen en een sterk CRM-systeem. Ik geloof er in dat het altijd beter kan. Vooral omdat je klanten loyaal aan je bedrijf kunt maken en, als ze heel enthousiast zijn, je ze kunt inzetten als ambassadeur. Daarvoor moet je ze goed kunnen bedienen en een juiste bron van informatie is daarvoor de basis.

Ik kan je helpen bij:

  • In kaart brengen van de huidige database, misfits, ontbrekende informatie en oorzaken
  • Op een rij zetten van huidige processen rondom informatieregistratie en -verzameling
  • Processen definiëren om je database/CRM te verrijken
  • Nieuwe informatie verzamelen rondom je klanten/doelgroep, voor een betere marketing en communicatie
  • Optimaliseren van informatiestromen zodat klanten verrast worden en trouwe klant blijven
  • Creëren van ambassadeurs door innovatie ideeën te implementeren binnen je databasemarketing