Op online marketing gebied is E-mailmarketing echt een 'oudje'. Digitale post bestaat als sinds de opkomst van het internet en het versturen van nieuwsbrieven is voor de meeste bedrijven al jaren een zekerheidje. Waar het voorheen via complexe, logge en niet-gebruiksvriendelijke systemen verzonden werd, zie je steeds meer (kleine) organisaties die zelf aan de slag gaan met (bijna) gratis tools als Mailchimp. De keerzijde is echter dat je als verzender in een grote volle inbox terecht komt, als het al niet in de ongewenste post of reclamefolder is. Hoe onderscheid je je daarin? E-mailmarketing is hotter dan ooit en blijft zich ontwikkelen.

E-mailmarketing Strategie

E-mails naar je klanten of doelgroep sturen zonder achterliggende gedachte is als schieten zonder doel: het is nooit raak. Bij veel organisaties waar ik over de vloer ben geweest zit geen strategie achter het versturen van e-mails. Elke afdeling stuurt mails die altijd 'nodig' zijn, er wordt niet doorgemeten wat nieuwsbrieven doen, er zijn geen logische campagnes ingesteld en (het ergste) de ontvanger krijgt irrelevante, niet op zijn situatie afgestemde, algemene e-mails in de inbox. Tijd dus voor een strategie achter je mails!

Hoe help ik je hier mee?

  • Ik breng in kaart welke systemen, koppelingen en databases er zijn
  • Daarnaast doe ik een analyse op bestaande e-mailflows en campagnes
  • Op basis van deze huidige én de gewenste situatie maken we een strategie
  • Hierin zijn doelgroepen en segmentatie een zeer belangrijk onderdeel
  • Tevens definiëren we doelstellingen en maken we deze meetbaar
  • Een presentatie na oplevering behoort tot de mogelijkheden

E-mailmarketing Executie

Het bedenken, opmaken, inrichten en verzenden van je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief kan nogal tijdrovend zijn. En het lijkt vaak 'ongelegen' te komen. Toch weet je dat het belangrijk is om je nieuwsbrief-inschrijvers en klanten te blijven voorzien van belangrijke en relevante informatie. Ik heb jaren ervaring in e-mailmarketing en vaardigheden binnen diverse systemen zoals Mailchimp, Clang, Copernica, Mailplus/Spotler en Optivo. 

Wat kan ik voor je doen?

  • Uit handen nemen van opmaak van beeld en herschrijven van tekst
  • Inrichting van nieuwsbrieven
  • Database, segmentatie en doelgroepen
  • Eventueel gezamenlijk brainstormen over de inhoud
  • Uitgebreide rapportage met advies en verbeteringen voor volgende mailings

Marketing Automation

Het versturen van e-mails draait om het zo relevant mogelijk maken van de boodschap voor de ontvanger. Met honderden of duizenden nieuwsbrief-abonnees is een one size fits all mailing daarom nooit genoeg om dat doel te behalen. E-mailsystemen bieden technische en functionele mogelijkheden om elk individu een andere boodschap of mail op het juiste moment te sturen. Dit noemen we ook wel Marketing Automation: het geautomatiseerd verzenden van mails op een voor de ontvanger relevant moment en met een op hem of haar afgestemde inhoud. 

Enkele mogelijkheden hoe ik je kan helpen op het gebied van Marketing Automation:

  • Uitleg en presentatie over het concept en de mogelijkheden
  • Adviesgesprek over de beste inzet voor jouw organisatie
  • Brainstorm en uittekenen van automation-processen
  • Technische en functionele inrichting in je e-mailmarketingsysteem
  • Koppelingen met CRM en andere systemen voor optimale relevantie