Wat werkt goed op social media? Met welke content kan ik mijn doelgroep het meest effectief bereiken? Welke KPI's hang ik aan mijn social media activiteiten? En wanneer bereik ik mijn doelstellingen? Vragen die vaak lastig te beantwoorden zijn omdat de data die hier antwoord op geven, best ontoegankelijk zijn. Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en YouTube bieden echter veel data over je account, content en advertenties die je een eind op weg kunnen helpen. De kunst is om de juiste metrics en KPI's hier uit te destilleren. Ik help je hier graag bij.

Social Media Scan / Facebook Scan

Vaak krijg ik de vraag: doen we het wel goed op social media? Kunnen we benchmarken? Welke type berichten werken het best en hoe vaak moeten we posten? Allemaal vragen die voor veel organisaties lastig te beantwoorden zijn. De social media kanalen bieden echter veel data, waardoor een analyse van social media cijfers over een bepaalde periode, verrassende inzichten kan bieden. Met name Facebook biedt ontzettend veel data, maar ook bij Twitter, LinkedIn en Instagram is het mogelijk om waardevolle inzichten te halen uit de data die deze platformen bieden. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om de contentmix te optimaliseren en de best presterende type berichten vaker te plaatsen. Een snelle scan levert zo inzichten op voor de lange termijn!

Een Social Media Scan, of specifiek een Facebook Scan, bestaat uit:

  • Exporteren van de social media data en samenvoegen van de diverse exports
  • Classificeren van de type berichten en de gewenste analyses
  • Analyseren van de data
  • Conclusies en adviezen
  • Presentatie van de analyse, conclusies en adviezen op locatie (optioneel)

Social Media Analytics Training

Wil je meer weten over alle data, statistieken en inzichten die je uit social media kunt halen? Dan is een ééndaagse Social Media Analytics training hiervoor uitermate geschikt. Deze in-house training volg je met je collega's (vanaf 2 personen) om je KPI's op social media gebied helder te krijgen en te weten te komen waar je inzichten haalt uit Facebook, LinkedIn, Twitter en/of YouTube (of andere sociale kanalen). 

Deze dagtraining bestaat uit:

  • Vertalen van je organisatie- of afdelingsdoelen naar KPI's voor social media
  • Inkijkje in de relevante statistieken van de voor jullie belangrijkste social media netwerken
  • Het meetbaar maken van social media KPI's per social kanaal
  • Tools om inzichten te verkrijgen uit social media statistieken
  • Exports van de belangrijkste kanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter

Social Media KPI's werksessie

In een werksessie met de verantwoordelijke(n) voor social media binnen je organisatie, licht ik toe wat je zoals kunt meten op de voor jou belangrijkste social media kanalen. Op basis van een gesprek komen we samen tot de meest geschikte KPI's voor je bedrijf of afdeling.

Hoe pak ik dit aan?

  • Korte intake (telefonisch/op locatie)
  • Korte werksessie van max. 2 uur op locatie om doelstellingen helder te krijgen
  • Uitwerking van de metrics en KPI's
  • Advies over het vervolg (bijvoorbeeld een dashboard of real-time rapportage)